woensdag, januari 22, 2014

Feu Ouvert

Ik weet niet hoe het er bij de rest van de bevolking aan toe gaat, maar als wij met vrienden willen afspreken, komt daar meestal ettelijke weken plannen, over en weer mailen, uitstellen en verschuiven aan te pas. Tenzij we op zondagmiddag afspreken, want die dag is blijkbaar voor de meesten relatief makkelijk vrij te maken. Zodoende gaan wij sinds kort om de zoveel weken eens op zondagmiddag lunchen, met een man of zes, telkens in een ander etablissement. 

Vorige week kozen we voor de Feu Ouvert in Loppem.  Geen van ons had er al eerder gegeten, dus we waren zeer benieuwd.

Bij het binnenkomen was ik al meteen onder de indruk van de muur vol wijn. Jammer genoeg voor ons was de salon al volzet, waardoor we onmiddellijk aan tafel gingen, maar met een beetje geluk kan je er dus je aperitiefje voor het haardvuur drinken.

Het restaurant zelf is ook al heel gezellig ingericht. In het midden van de ruimte staat een grote ronde bar en daarnaast, midden in de zaal is er een groot open vuur, waar het vlees voor je ogen wordt gegrild.

Gezien we met zes personen waren, werd gevraagd om per tafel niet meer dan vier verschillende gerechten te kiezen, om de organisatie in de keuken optimaal te laten verlopen. Persoonlijk kan ik zo'n verzoek meer appreciëren dan dat de boel in het honderd zou lopen.

Ik koos voor het maandmenu (45 EUR), die op dat moment bestond uit kastanjesoep met bospaddestoelen, gebraad van hertekalf en als dessert een mousse van citroen en bosvruchten. Allen zéér aan te raden! Het was dan ook met pijn in het hart dat ik een stukje vlees afstond aan het Lief om hem te laten proeven.

Hijzelf koos voor de ontdekkingsmenu, met als voorgerecht een terrine van ganzenlever met een warm brioche broodje en als hoofdgerecht Ierse Rib Eye met frietjes. Als dessert kreeg hij koude sabayon van kriekbier. Ik vond de koude sabayon niet zo'n toppertje, maar ik was blijkbaar de enige die niet zo enthousiast was. Bovendien ben is sowieso al niet zo'n fan van kriekbier.

Uiteraard lieten we daar ook nog een koffietje (of Irish Coffee, of thee) op volgen én plots bleken we de enige overgebleven tafel te zijn. Logisch, als je bedenkt dat het al bijna 17u was toen we buiten wandelden.

Zeker voor herhaling vatbaar, en dus een aanrader!


Feu Ouvert  
Torhoutsesteenweg 3
8210 Loppem
+32 50 38 36 40
+32 50 38 36 80
info@feu-ouvert.eu
www.feu-ouvert.eu

4 opmerkingen:

  1. Leuke review! Ik vraag me elke keer weer af of het daar wel lekker is (passeer er dagelijks), dus deze gaan we zeker binnenkort eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jups, afspreken met vrienden, zeker met een groepje, gaat moeizaam. Duusd doodles en dan nog maar een of twee data...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan de dag voordien den één of den anderen die ziek valt.. Allé, we zijn niet alleen dus.

      Niet dat dat een troost is, eigenlijk. :p

      Verwijderen