zondag, maart 30, 2014

En wat zeggen we dan? Dank u Dimitra!

  • Op algemeen verzoek én omdat het te lekker is om niet te delen: hét moussaka recept!

    Ingrediënten voor een grote ovenschotel:

    4-5 grote aubergines
    6-7 aardappelen
    500g rundsgehakt (ik heb er meer gebruikt)
    250g Feta kaas
    tomatensap (of passata)
    1 medium ui
    olijfolie, zout, peper, nootmuskaat, oregano

    Uitleg voor dummies:

    Snij de aubergines in plakken van ongeveer 1 cm dik en gooi ze in een kom gezouten water voor een uur. Daarna laten uitlekken of droog deppen.

    De aubergines bakken in olijfolie tot ze zacht zijn.

    Bedek een paar borden met keukenpapier of serviettes om de gebakken aubergines op te leggen. Laat ze daar 3-4 uur uitlekken. (Wut!? 3-4 uur? Yes indeed, tenzij je als een zottin elk schelletje aubergine wil afdeppen tot het droog is, zoals ik. Een hele rol papier zeg ik u.) Aubergines absorberen namelijk héél veel olie en je wil geen olie in je moussaka.

    Snij de ui in stukjes en sauteer in de pan met een beetje olie. Voeg het gehakt toe en roer tot het vlees gaar is. Voeg een half kopje tomatensap toe en en heel klein beetje water (je saus moet dik blijven). Of doe zoals ik en kieper er een half kartonnetje tomaten passata in en geen water. Kruiden met peper en zout en daarna een beetje laten pruttelen. Als 't klaar is, van het vuur nemen en een heel klein beetje oregano in doen.

    Schil de patatjes en snij ze in plakken die ongeveer even dik zijn als je aubergines. Bak ze in olijfolie.

    Bedek je ovenschotel met een laag gebakken patatjes & bestrooi met zout. Daarop maak je een laag aubergines, die je ook bestrooit met zout. Verspreid de helft van het vlees erover en de verkruimel de helft van de feta. Bedek opnieuw met een laag gebakken patatjes, een laag aubergines, de rest van het vlees en de feta.

    Maak een bechamelsaus, zoals je altijd bechamel maakt (maar doe er zeker nootmuskaat in!) en giet deze over de ovenschotel. Zet de schotel in een oven op 220°C voor een uur, of totdat de bechamelsaus een beetje bruinig is en pruttelt. Al denk ik dat ik mijn oven maar op 180°C heb afgesteld.

    Met héél veel dank aan Dimitra, Griekse keukengodin.

3 opmerkingen: