Ik had het hier héél stoer aangekondigd, een paar weken geleden, dat ik weekmenuutjes zou maken. Al had ik meteen ook mijn twijfels over het feit of ik me er wel aan zou houden. Die twijfel bleek niet helemaal ongegrond, maar al zeg ik het zelf, ik heb het er toch redelijk vanaf gebracht.
Wat stond er nu op mijn weekmenu-lijstje?
Maandag - Vispapillot met gedroogde tomaten.
Dinsdag - Witloofrolletjes in hesp. Met zelfgekweekte witloof.
Woensdag - Spruitjes uit den hof + worst + patatjes.
Donderdag - Ovenschotel: prei + gehakt + puree
Vrijdag - Risotto met champignons.
Voor zaterdag en zondag plande ik niets, want dan is Het Lief meestal van dienst en Het Lief houdt zich nooit aan plannen die door mij gemaakt worden.
Soms echter zijn er uitzonderlijke weekends waarin er Lottiepetotties komen nieuwjaren. En héél uitzonderlijk wordt er dan ook nog eens een uitzondering gemaakt op de regel dat Het Lief kookt als er bezoek komt.
Op zondag maakte ik moussaka, naar traditioneel Grieks recept, doorgegeven van Griekse moeder naar Griekse dochter naar mij. Het was lekker, ja. En nee, daar zit geen lamsgehakt in, waar halen die gekke Belgen dat toch, rundgehakt is wat je nodig hebt.
Maar we dwalen af. De weekmenu dus. Maandagavond liep die al helemaal fout.
Maandagavond zou ik namelijk alvast de witloofrolletjes maken zodat die dinsdag alleen nog een klein beetje de oven in moesten. Maar terwijl de witloofkweker (= Het Lief) mij zondag nog verzekerde dat er nog witloof genoeg was, bleek die maandag ineens 'nog niet genoeg gegroeid'.
Tot zover de planning dus. Dinsdag aten we de menu van woensdag, woensdag die van donderdag én donderdag.. tja, donderdag werd een probleem, want de menu van vrijdag daar had ik alleen op vrijdag genoeg tijd voor.
Gelukkig was daar de reddende engel, zijnde mijn omaatje, die op donderdag witloof op overschot bleek te hebben en zo aten wij op donderdag de menu van dinsdag. Oef.
Eind goed, al goed.
Maar toch lichtelijk traumatiserend blijkbaar, want ik heb sindsdien geen weekmenu meer gemaakt.
"Het Lief houdt zich nooit aan plannen die door mij gemaakt worden." :-)
BeantwoordenVerwijderenTrue story.
VerwijderenIk had dat ook in het begin (van die weekmenu's), maar nu heb ik het al redelijk 'onder controle'. Voor mij is het een pluspunt dat ik op die manier elke dag gezond eet (vroeger kon er makkelijk een pizza of frituurbezoek tussen komen).
BeantwoordenVerwijderenWat nu wel nog beter kan, zijn receptjes? De vispapillot? De risotto? De moussaka? Damn, ik krijg hier alweer honger. ;)
Soit, ik duim alvast voor een goede planning deze week!