Het was eruit voor ik het wist en terwijl ik het zei dacht ik aan alle goeie dingen die 2014 al had voortgebracht. Ik had meteen een aardig lijstje klaar, met vele leuke uitstapjes, etentjes, weekendjes weg en uiteraard op kop de geboorte van nichtje Lize.
Ik was gefrustreerd. Na maandenlang sukkelen had ik hulp gezocht bij een chiropractor en het leek alsof ik eindelijk verlost zou raken van m'n rugpijn. En toen kreeg ik 'last' van m'n maag..
We zijn intussen een dikke maand verder en met m'n maag blijkt helemaal niets mis te zijn. De pijn die ik voel in mijn buik, is afkomstig van mijn lever. De vlekken op mijn lever blijken uitzaaiingen van de tumor op m'n alvleesklier en ook m'n longen zijn reeds aangetast.
Alvleesklierkanker of pancreascarcinoom, is een minder vaak voorkomende vorm van kanker. Alvleesklierkanker komt bij mannen tweemaal zo vaak voor als bij vrouwen en maakt ca. 5 % uit van alle gevallen van carcinoom.
Aanvankelijk treden de verschijnselen slechts langzaam op. Verlies van eetlust, gewichtsverlies en stoornissen in de spijsvertering zijn de belangrijkste verschijnselen. De aandoening geeft meestal pas in een zeer laat stadium symptomen (...), waardoor genezing op het moment dat de diagnose wordt gesteld nog maar zelden mogelijk is. De kans dat een patiënt na een jaar nog leeft is 25%. |bron: Wikipedia|
"Niet opzoeken op internet", zei de oncoloog.
Exact twee weken geleden zakte de wereld onder m'n voeten weg.
Vorige week startte ik met de chemotherapie.
Vandaag probeer ik onder woorden te brengen hoe ik me voel. Alleen komen de feiten en statistiekjes iets vlotter uit m'n pen.
Ik heb de eerste chemokuur goed doorstaan, denk ik. Ja, ik was mottig. Ja, ik had geen energie. Ik deed een reactie op één van de drie soorten chemo die ik moet krijgen waardoor ik tintelingen en zenuwtrekjes kreeg in al m'n spieren. Zo'n vijf uur lang.
M'n eetlust was weg, de pijnstillers maakten me misselijk en ik heb de laatste drie dagen meer bloedneuzen gehad dan de 30 jaar ervoor.
Maar vandaag schijnt de zon. Ik heb mijn soep gedronken op een stoel, aan de tafel, in plaats van onderuit in de zetel. Ik heb een boekje gelezen, zonder in slaap te vallen. En toen ze van het ziekenhuis belden om te horen hoe het met me ging, kon ik gemeend "goed" zeggen.
Er komt rust in m'n hoofd. Er was wanhoop, en er is nóg wanhoop. Maar er is ook hoop. Er is altijd hoop. Er is geloven dat het goed komt, dat ik er één ben die wel tot die 25% behoor.
Het alternatief is geen optie.
Oh meiske. Dat is helemaal geen fijn nieuws. Ik wens je heel veel sterkte en ik duim keihard mee. Er is altijd hoop. Altijd.
BeantwoordenVerwijderenIk hoop met je/jullie mee! Dikke duim!
BeantwoordenVerwijderenik kom terecht op jouw blog via facebook... ik ken je niet en direct leef ik met je mee. heel hard! Ik wens je veel moed, sterkte, liefde om je heen, en veel beterschap!
BeantwoordenVerwijderenoh wauw Evelien, daar schrik ik toch even van. Ik wens je heel veel sterkte op je weg, maar zo te zien ben je héél erg sterk. We leven enorm met je mee. Laat ons maar je klankbord wezen. Dikke knuffel!
BeantwoordenVerwijderenOuch Evelien, ik leef met je mee en hoop dat je heel veel hebt aan de steun die je van iedereen krijgt, heel heel veel sterkte, moed en beterschap!
BeantwoordenVerwijderenoh wat is dat toch een kutziekte. Ik was onlangs voor het eerst hier op je blog beland, en hoopte stiekem dat je intussen dat blogboek al gekocht/gekregen had, want ik lees je stijl graag. Maar om nu dit hier aan te treffen..
BeantwoordenVerwijderenCourage!
Het blogboek ligt hier intussen al mooi naast mij, al moet ik toegeven dat ik het nog steeds niet uit heb gelezen. Wat volledig aan mij ligt, en niet aan het boek trouwens.
VerwijderenBedankt.
Heel veel sterkte en doorzettingsvermogen, en beterschap, dat vooral. Ik steek graag kaarsjes aan in huis, zeker nu het kouder wordt, omdat dat nu eenmaal gezelligheid brengt, maar ook omdat het vuur me warmte en hoop belooft. De volgende en die daarna zullen voor jou branden.
BeantwoordenVerwijderenIk ken je niet. Toch wil ik je zeggen dat ikzelf persoonlijk al 6 mensen ken die alvleesklierkanker hebben overleefd. Ik ken er gewoon zo veel omdat ik zelf een alvleesklierprobleem (diabetes, zo banaal als je het jouwe ziet) heb, maar ik wil maar zeggen: je hoop hoeft niet onterecht te zijn. Al snap ik de wanhoop absoluut ook. Heel, heel veel moed. En liefde om je heen. En moed. Dat wens ik je.
BeantwoordenVerwijderenDamn...hoe hard... Ik vind het heel erg voor jou... Ik wens je heel veel zon en veel mensen die er voor je zijn, nu nog een beetje meer dan anders x
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet goed wat ik mket zeggen maar ik wil zoveel mogelijk steun en optimisme sturen via dit onnozel klein berichtje. Het internet has your back. You can do this! *hele dikke internetknuffel*
BeantwoordenVerwijderenWarme knuffel. Hou de moed erin.
BeantwoordenVerwijderenOh, ik beland hier via Michel, ik kende je blog nog niet. Maar ik heb het gevoel dat ik niet zomaar kan passeren zonder te reageren... Ook kunnen woorden niet altijd iets veranderen, misschien geeft het wel een beetje moed: veel sterkte.
BeantwoordenVerwijderenHeel veel sterkte, moed en hoop.
BeantwoordenVerwijderenik wens je héél veel sterkte en dag per dag nemen !mijn kaarsje brandt vanavond voor jou Evelien!de mama van Thijs Wintein
BeantwoordenVerwijderenDankjewel!
VerwijderenEvelien als buitenstaander kunnen we niets doen, of toch iets heel kleins helpen duimen op een goede afloop, heel veel moed in je strijd. In de eerste plaats voor jou en ook voor iedereen in je naaste omgeving.
BeantwoordenVerwijderenVeel liefs van ons Marinka, Henkie, Ian, Zinia
Bedankt voor alle steun!
VerwijderenWat een verschrikkelijk nieuws. Heel veel sterkte, Evelien.
BeantwoordenVerwijderenvia Leen, een vriendin van jouw mama kom ik op jouw blog.Ikzelf ben in behandeling voor pancreascarcinoom, als je dit zou wensen kan je mij contacteren, mijn pers.gegevens via Leen te verkrijgen.
BeantwoordenVerwijderenMijn gedachten gaan naar jou, ook al ken ik jou niet, laat jouw geliefden alles zijn voor jou in deze verschrikkelijke moeilijke tijden.
lieve groet, france
Dan zitten we grotendeels in hetzelfde schuitje. Ik wil ook jou veel sterkte en moed wensen! X
VerwijderenEvelien, je papa zei me dat je een blog hebt. We missen jou op het werk, je opgewektheid, je immer welgezind zijn. Ook langs deze weg wil ik je laten weten dat ik heel veel aan je denk. Jij bent een sterke vrouw, jij kunt vechten. Met de hulp van familie en vrienden moet je ervoor gaan. Vele groetjes en kusjes, Marina
BeantwoordenVerwijderenMarina,
VerwijderenDankjewel voor je mooie woorden en gedachten en natuurlijk ook voor je kaartje, jullie steun doet me echt veel deugd!
Evelien, heel veel goede moed bij het vechten tegen deze ziekte.
BeantwoordenVerwijderenWe leven met jou en de ganse familie mee, blijf positief dat helpt al heel veel!
groetjes, x Annick, Patrick, Luna, Lewis en Imani
Evelien. Wat erg. Ik bekeek net na jaaaren nog eens mijn (oude) blog en las je comment op mijn laatste post. Klikte door, benieuwd hoe het was met jou. En dan dit. Ik schrok zo hard! Ben enorm gegrepen door het feit dat zo'n jong iemand zoiets overkomt.. altijd een ver-van-mijn-bed-show geweest. Veel goede moed en sterkte. 2015 zal licht brengen aan het einde van de tunnel!
BeantwoordenVerwijderenIk volg je op Instagram en had gezien dat je heel wat tijd in het ziekenhuis doorbracht. Nu weet ik waarom. Ik wens je heel veel goede moed toe!
BeantwoordenVerwijderen